12 Tips: Verantwoord&aangepast blijven bewegen tijdens een hittegolf!

Tip vd maand juli 2018

Moet je tijdens een hittegolf de hele dag stil blijven zitten en verder niets doen? Welnee! Het is juist raadzaam om tijdens een hittegolf verantwoord & aangepast te blijven bewegen. Hoe en wanneer? 

  1. Allereerst is het erg belangrijk om te kijken naar je persoonlijke gesteldheid/gezondheid/belastbaarheid. Op basis van de uitkomst bedenk je een bewegingsplan. NB. Bij ziekte en/of ouderdom eerst goed bespreken met je huisarts!
  2. Drink tijdens deze “hittegolf” extra veel water verdeeld over de gehele dag. Start daar al mee vanaf het moment dat je opstaat. Vergeet niet dat je tijdens deze dagen extra vocht verliest én ook zouten. Neem bijvoorbeeld 1x per dag een kop bouillon om je zoutgehalte weer wat aan te vullen.
  3. Vaak ontbreekt het mensen aan eetlust met dit weer. Zorg dat je licht verteerbare maaltijden bereidt en veel frisse groenten en fruit tussendoor eet. Zo krijg je toch voldoende, gezonde voeding binnen.
  4. Als je besluit te gaan bewegen en/of licht sporten, doe dat óf ‘s ochtend heel vroeg rond zonsopgang ( op dit moment 5.52 uur) of juist later op de avond vlak voor zonsondergang ( op dit moment 21.39 uur). Dat zijn de tijdstippen waarop de temperaturen nog enigszins aangenaam zijn. Daarnaast zijn dat prachtige momenten van de dag & de natuur om daar letterlijk even bewust bij stil te staan én te observeren!
  5. Sport/beweeg minder intensief dan normaliter + sluit af met een ademhalingsoefening en/of ontspanningsoefening waardoor je lichaam & geest weer tot rust komen.
  6. Kies ervoor om liever 2x per dag kortdurend wat te bewegen, dan 1x lang. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, yoga, fietsen of zwemmen.
  7. Drink tijdens en achteraf voldoende water.
  8. Houd je lichaamstemperatuur, ademhaling frequentie en hartslag goed in de gaten.
  9. Krijg je hoofdpijn en/of word je duizelig of misselijk? Breek dan direct je activiteit af en zoek een plek in de schaduw op om even bij te komen + drink water.
  10. Bij twijfel niet oversteken! Oftewel; voelt het niet goed om naar buiten te gaan en bijvoorbeeld een stukje te gaan wandelen of fietsen, blijf dan gewoon binnen! Probeer indien mogelijk bijvoorbeeld te fietsen op een hometrainer en/of wat yoga/stabiliteit/kracht oefeningen binnen te doen.
  11. Tijdens hoge temperaturen en bijbehorend vaak te weinig spieractiviteit (te veel zitten/staan/bankhangen), houden veel mensen vocht vast in het lichaam. Juist door met mate te blijven bewegen, helpt het lichaam d.m.v. een spierpompfunctie het  overtollige vocht af te voeren.
  12. Tot slot; Kijk naar de leefstijl van de bevolking in warme landen waar ze dit soort temperaturen gewend zijn. Naast activiteit vroeg in de ochtend en laat op de avond, zie je ze verder niet buiten en houden ze tussen 13.00 en 17.00 meestal siësta!

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *